Skal jeg hjælpe dig med at sove bedre?

Bogen

Min personlige rejse gennem et hav af gode råd om bedre søvn. Og om endelig at finde frem til noget der gør en forskel.
E-bogen er helt gratis og kan hentes via linket.
Jeg håber, den kan hjælpe dig!

Foredrag

Mangel på søvn er en dyr affære. Den koster din arbejdsgiver, den koster i dine relationer, den koster på dit helbred. Bliv inspireret til at prioritere din eller dine medarbejderes søvn. Let, vittigt og fagligt funderet.

Søvnvejledning

Skal vi se på din konkrete søvnudfordring sammen? Skal jeg hjælpe dig til at sove bedre? Skal jeg holde dig lidt i ørerne, mens du får integreret dine nye rutiner i forhold til søvn, kost og træning?

Mit navn er Trine, og jeg er sådan en, der sover dårligt.

Jeg er også sociolog – Cand.Scient.Soc for at være helt præcis. Det er nok derfra min faglige fascination af søvn eller mangel på samme stammer. Det har nemlig vidtstrækkende konsekvenser i det sociale rum, når vi som enkelt personer, men så sandelig også som samfund, ikke sover nok.

Personligt har jeg så også 20 års erfaring med søvnproblemer. Gennem tiden har jeg haft stort set alle typer af søvnforstyrrelser, men har nu langt om længe fundet løsningen. I den proces har jeg læst om og afprøvet noget der ligner en million forskellige strategier. Alt lige fra gamle husråd til egentlig søvnudredning.

Jeg vil gerne dele mine erfaringer med dig.

Der har været år med små børn. Den slags søvnforstyrrelser er der desværre ikke så meget at gøre ved. Der har også været år med en snorkende ægtefælle. Det kan der gøres lidt ved. Og så har der været en lang række år med bekymringer, tankemylder og stress. Det kan der gøres meget ved. Siger ikke det er let, men det er ladsiggørligt. Der har også været lange perioder, hvor jeg har nedprioriteret min søvn alvorligt. Man kan jo sove, når man bliver gammel, ik? Sidst men ikke mindst har der været alt alt for mange år, hvor kvaliteten af min søvn bare har været virkelig dårlig. Så uanset hvad tid jeg er gået i seng, er jeg vågnet træt. Jeg har derfor følt mig kronisk træt og energiforladt. Jeg har også brugt vanvittig meget energi på at slå mig selv i hovedet over alt det, jeg ikke har gennemført eller ikke gennemført tilfredstillende, fordi jeg har været træt. Vægttab, projekter, sociale sammenkomster, relationer der er røget på gulvet, arbejdsopgaver, træning, kostomlægninger og sikkert alt mulig andet, som jeg lykkeligt fortrænger, da det er alt for smertefuldt at forholde sig til, hvor meget jeg er gået glip af, fordi jeg ikke har sovet ordenligt.

Kan man gøre noget mod søvnproblemer?

Ja, og uanset hvad mit søvnproblem har været, har jeg ledt og kæmpet for at finde en løsning. Noget jeg kunne tage for at sove. Skabe nogle rammer for at sove mere eller bedre. Jeg har været over lægen, er blevet søvnudredt, har fået sovepiller, været i terapi, og så har jeg vist næsten testet samtlige (natur)produkter der hævder, at kunne hjælpe mig til at sove. I årevis har jeg også selvmedicineret mig med håndkøbsprodukter, “sjove ting” fra udlandet og rødvin. Masser af rødvin. Det er  virkelig dårlige strategier, hvis man gerne vil ende op med at have mere energi. Og det koster på så mange andre fronter, når man ender ud i misbrugslignende tilstande, hvilket man nemt gør, for søvn er sårbart. En nødvendighed. Noget kroppen skriger efter, hvis den ikke får den. Og er man først der, går det hurtig ned af bakke.

Nu sover jeg endelig godt

Langt om længe, kan jeg (med stor stolthed i stemmen) sige, at jeg er sådan en, der sover helt fint, og jeg får den, søvn min krop har brug for. Det har været en lang kamp, og jeg vil så gerne dele ud af mine erfaringer og min efterhånden meget store viden omkring behovet for søvn, og hvordan vi får mere af den og i den bedst mulige kvalitet. Derfor har jeg skrevet bogen Jeg vil bare så gerne kunne sove… Jeg håber, du kan blive inspireret eller finde konkrete værktøjer, der kan forbedre din søvn. Det der har hjulpet mig, hjælper ikke nødvendigvis dig. Men jeg har det hele med, så jeg er sikker på, du kan finde noget, du endnu ikke har prøvet.

TIL VIRKSOMHEDER

Sover dine medarbejdere godt om natten? Ved du, hvor meget det koster din virksomhed, hvis ikke de gør? Tæt på halvdelen af alle voksne mennesker i Danmark har i kortere eller længere perioder søvnproblemer. Efter bare få dage med for lidt eller for dårlig søvn, falder koncentrationen med ca 30%. Nogle kloge mennesker har regnet ud, at dårlig søvn, koster 11 dage om året i tabt produktivitet pr. dårligt sovende medarbejder. Regn lige lidt på den! Andre undersøgelser viser, at søvnproblemer over bare et par dage med mindre end 6 timers søvn gør, at din hjerne opfører sig som om, du havde en en promille på 0.9.  Du vil næppe acceptere, at dine kollegaer eller medarbejdere møder op berusede. Men det er faktisk det, de gør, hvis de ikke sover ordenligt. Hertil kommer at beslutningsevnen bliver dårligere. Den følelsesmæssige kontrol ryger. De sociale kompetancer forringes betydeligt, og evnen til empati og at læse andres signaler falder. Over tid betyder dårlig søvn øget risiko for en laaaaaang række sygdomme, lige fra hyppigere forkølelse og influenza til demens, hjerteproblemer, blodpropper – samt stress, angst og depression. Så ved at passe på dine medarbejderes søvn passer du godt på din virksomhed! Kontakt mig, hvis du gerne vil have mig på besøg til et inspirerende foredrag om mere og bedre søvn.

Blog

Udstyr

Keep your cool

Det man ikke ved, ja det ved man jo altså ikke. Og selvom jeg her til eftermiddag er meget tæt på at komme til at slå mig selv i skallen over noget jeg har gjort….eller Læs mere…

Vil du vide mere?

Kontakt mig endelig hvis du har spørgsmål til foredrag eller forløb.

Jeg holder til her

Kochsvej 2 st. tv. 1812 Frb. C

Men jeg kommer gerne i hele landet.

Ring til mig

Trine Thorendal

+45 40742921

Find mig på LinkedIn 

Kontakt mig